torsdag 6 januari 2011

Kofta och ny familjemedlem


Nu är den helt klar! Min kofta alltså. Stickad i grön Muskat från Drops (färg 44, grön oliven), 9,5 nystan gick åt, jag använde stickor 4. Mönstret hittade jag på Knitty och den heter Tappan Zee. Orginalmönstret är utan ärmar, så dem har jag "hittat på" själv. Jag har inte haft på mig koftan än (annat än för fotograferingen), men jag känner mig jättenöjd, den blev snygg!

Tillägg: Det bästa med denna kofta var att man stickar den uppifrån och ner i ett enda stycke. Jag plockade av maskorna till ärmarna på en tråd istället för att avmaska. Sedan plockade jag upp dem och stickade ärmarna direkt på tröjan. Alltså blir det inte en enda söm att sy ihop! Gillar!


Så till den nya familjemedlemmen. Det Storasyster önskade sig mest av allt i julklapp var ett husdjur. Jag och Sambon vill helst inte ha några djur alls eftersom det blir en massa jobb och krångligt när man ska på semester. Men vi kände att lite ansvar för ett djur kan ju faktiskt vara bra. Så vi bestämde oss för att en guldhamster skulle vi kanske kunna ha (eftersom de inte lever så länge...). Sagt och gjort, hon fick bur och en del saker i julklapp och ett presentkort på djuraffären för att själv kunna välja sin hamster. Gissa om hon blev lycklig?! Det var så himla kul att se hennes min när hon öppnade paketet och förstod att hon faktiskt skulle få en hamster. Så här är han nu, Theodor, vår hamster. Det är faktiskt lite mysigt måste jag erkänna. Vi får se vad jag tycker när det är jag som kommer att få ta hand om allt varje vecka...

9 kommentarer:

  1. Så fin kofta, i en härlig färg.
    Vi har också haft hamster, dvärghamster, och dom håller verkligen igång. På natten. Ly.cka till med lilleman

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Vilket vackert mönster! :)

    SvaraRadera
  3. Superfin! Påminner om min :-) Vad skoj att er hamster heter Theodor, som min son! :-) blev lite kär i din ko också, får lust att virka en sån att ge min sambo att ha på jobbet. Han jobbar på Delaval, och de gör ju mjölkningsmaskiner, så när han börjde där fick de åka ut till bondgårdar och hälsa på djuren, sen dess älskar han kor. Och när dottern var liten och han var föräldraledig så fick hon en mjukisko därifrån i present. Ses i tråden!

    SvaraRadera
  4. Jättefin kota, vilket jobb du måste lagt ner! :)

    Har själv haft en guldhamster och kan säga att de är ganska överskattade... För det första är de bara vakna på natten i stort sett och så gillar de inte att leka heller, i alla fall gjorde inte min det. Men har hört helt andra upplevelser från andra som har haft en, så det kan nog bli riktigt bra! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  5. Jätte snygg kofta.
    En av mina döttrer hade flera hamstrar som hon var jätte duktig med att sköta själv, lika sorgligt varje gång de dog sen.

    SvaraRadera
  6. Jättefin kofta! Smart av dig att hitta på egna ärmar. Ja, barnen vill gärna ha husdjur.Er hamster är så söt! Vår dotter hade ett par kaniner under ett år, men jag blev trött på att tjata om matning, städning av burar etc. Så efter ett år fick de flytta till en kompisfamilj som har stall. Perfekt!

    SvaraRadera
  7. Den blev jättfin med ärmar, jag funderade på det, men valde utan.

    SvaraRadera
  8. Fin kofta och vilken söt familjemedlem :)

    Hade en Hamster för 5-6 år sedan som också var en guldhamster :)

    SvaraRadera