lördag 5 februari 2011

Nytt garn!

Stäkets Hantverk & Design hade nyöppning av sin lagerbutik idag. Jag som har bestämt mig för att använda av mitt eget lager innan jag får köpa nytt, åkte dit bara för att titta... Jag vet inte riktigt vad som hände, men några nystan ville verkligen flytta hem till mig. Inte kan jag väl lämna dem då?! Jag försöker hitta på en undanflykt för mig själv varför jag bara måste ha dessa nystan. Vad tror ni om: Det är jättelyxiga garn som faktiskt låg i reakorgen och var jättebilliga? Funkar det?



* Det grå-röda nystanet är 50 g handfärgad merinoull, 700m. Räcker till en trekantssjal i spetsmönster. Det kostade 24 kr!
* Det blå nystanet är 25 g handfärgad babyalpacka, ca 350 m. Kostnad: 25 kr.
* Det turkosa nystanet är 25 g handfärgad kashmir, ca 350 m. Kostnad: 90 kr.
* Den blå-turkosa härvan är 50 g handfärgat silke och kostade 50 kr (vet ej längd, men det är lååångt).


Jag skulle kunna sticka en mindre trekantssjal (och ha som halsduk) av en tråd av det turkosa nystanet och en tråd av silkesgarnet, det tror jag kan bli fint. Antagligen räcker silken även till att göra en avlång sjal/halsduk tillsammans med det blå nystanet också. Och det grå-röda vill jag ha en trekantssjal av NU (hur det nu ska gå till...).


Jag tar tacksamt emot mönstertips till de nya garnerna! Silke har jag aldrig ens tänkt tanken på att jag skulle sticka av, det ska bli lite spännande!

3 kommentarer:

  1. De där fina nystanen kommer du att kunna göra mycket härligt med! Det går ju absolut inte att låta så fina saker ligga och skräpa i en reakorg - det vore ju rent fel!

    SvaraRadera
  2. Åhhh... vilka fynd!!!! Jag skulle göra en snygg 3-kants sjal av det blå och turkosa nystandet, randigt där ränderna är V-formade... du kanske förstår... ;)

    SvaraRadera
  3. Jättefina garn, jag hade inte heller kunnat stå emot dem.

    SvaraRadera