torsdag 23 januari 2014

garnrester och ont i armen

I slutet av oktober gjorde jag något med min högra arm som tyvärr resulterade i "lateral epikondylit", också kallat tennisarmbåge. Jag var hos läkaren och fick detta konstaterat efter en vecka, men kände mig då på bättringsvägen. Nu blev det tyvärr inte bättre utan snarare värre. Jag tror tyvärr att handarbetande är en bidragande orsak till detta. Sticka går oftast ganska bra, jag har inte ont när jag håller på, men kan känna av det efteråt. Virka går inte alls, jag känner direkt att jag får ondare. Jag gillar inte att vara begränsad, men nu har jag ont i princip så fort jag använder min högra hand (dvs hela tiden). Jag försöker att sticka korta stunder och strecha emellanåt, men fy vad det är trist... =(


Jag gillar inte att få garn över efter ett projekt. Man samlar liksom på sig så mycket små rester som man sen inte vet vad man ska göra av. Slänga kan jag inte, jag är lite av en spara-typ, man vet aldrig när man kan behöva något... Samtidigt försöker jag göra av med mitt garnlager, vilket går något så när. Jag har inköpsstopp titt som tätt, men lyckas ibland övertala mig själv att jag behöver något nytt garn. För hur mycket garn man än har hemma, så har man aldrig det där rätta nystanet, till just det där projektet som man så gärna vill göra just nu.

Igår gjorde jag faktiskt slut på tre påbörjade nystan! Känner mig ganska nöjd! Fast projektet blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig, för garnet räckte inte riktigt...



Storasyster fick ett par pulsvärmare av restgarnet från min sjal i förra inlägget. Jag hade tänkt att de skulle ha blivit lite längre och att jag inte skulle behöva sticka med det svarta på resårmudden... Men de blev helt ok ändå. Lite för breda för Storasyster egentligen, men hon gillade dem.


Knapparna är dels knappar jag fått i kanske i ett adventspaket eller en utlottning någon gång och dels knappar som jag sprättat loss från något klädesplagg jag har slängt. De två svarta syns inte så bra.


På bilden ovan ser man hur det ser ut när man lyfter första maskan på andra varvet av varje färg, istället för att sticka den, och får på så sätt en snyggare skarv vid färgbytet.

Hur man sticka runt utan att få ett hack när man byter färg: Här!
Inspiration härifrån: Great weekend-mitts
Mönster: Improviserades fram. Jag stickade runt, runt. Knappslån virkade jag dit och knapparna är fastsydda, fyller endast funktion som dekoration.
Garn: Alpaca Silk från Drops
Stickor: 3

Och nu är alltså tre garnnystan helt slut! Känner mig nöjd! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar